reklama

Potrebujeme zákon o výhrade svedomia?

Myslim si, že každý z nás si môže jednať na základe svojho najlepšieho svedomia v akejkoľvek situácii bezohľadu na to, či mu to uľahčí nejaký zákon alebo nie. Súhlasím aj s tým, že niekedy to môže byť ťažké obvzlášť ak moje rozhodnutie môžu nasledovať nepríjemné následky. Napriek tomu si myslím, že je dôležité, aby sme sa rozhodovali na základe nášho presvedčenia, a nie pre to, že je to jednoduchšie. Myslím si, že je neprijateľné, aby nejaká skupina ľudí, alebo dokonca všetci mali výnimku resp. ospravedlnenku z dodržiavania zakonov Slovenskej republiky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vnútorný zmysel pre správne a zlé sa volá svedomie. Každý človek sa narodí s prirodzenou schopnosťou rozlišovať medzi dobrom a zlom. To, že máme svedomie z nás robí zodpovedné bytosti. Naše svedomie, rovnako ako iné schopnosti, môžu byť otupené prostredníctvom porušovania zákonov alebo nesprávnym používaním.

Ak je toto definicia svedomia je nutné, aby sme mali zákon o výhrade svedomia? Ja si osobne myslím, že nie aj ked sú situácie, kedy by to bolo pre nás jednoduchšie, ak by sme mali toto právo. Napriek tomu, že tak ako sa ja domáham svojho práva žiť podľa svojho svedomia, dopriavam všetkým to isté právo a to, aby sa domáhali svojich práv podľo svojho svedomia a to aj keď nesúhlasím zo spôsob akým je toto právo v dnešnej dobe presadzované.

Vzhľadom na to, že naše svedomie z nás robí zodpovedné bytosti, tak právo na výhradu svedomia by omedzovalo našu zodpovednosť za následky, ktoré nasledujú naše rozhodnutia. Keď sa pozrieme do Biblie alebo iných náboženských textov, na ktorých je prípadná potreba pre tohto práva založená, nachádzame tam príklady rozhodnutí ľudí, ktorí zobrali na seba zodpovednosť za svoje jednanie aj keď to mohlo byť v rozpore so svetským zákonom. Dôvodom prečo tak jednali nebolo to, že to bolo pre nich pohodlné, alebo dokonca dovolené, ale preto, že vedeli, že to bolo správne. Každé naše rozhodnutie je ovplyvnené naším svedomím, ale pri tom musíme rešpektovať práva ostatných. Našou úlohou nie je zobrať ostatným zodpovednosť za svoje skutky, ale prispeť k tomu, aby sa mohli rozhodovať správne ak sme v pozicii, ktorej to možeme spraviť.

Ako člen Cirkvi Ježiša Krista Svätých neskorších dní sa musím rozhodovať na základe svojho svedomia velmi často, aj ked jeho ignorovanie alebo uplatnenie práva na výhradu svedomia by bolo jednuchšie.

Keď som pred časom hľadal zamestnanie dostal som velmi dobrú ponuku od spoločnosti, ktorá vyrába hracie automaty. Učenie mojej cirkvi hráčstvo nepodporuje a tak moje svedomie mi hovorilo, že pracovať pre takúto spoločnosť zrejme nie je dobré. Uvedomujem si, že uplatnenie si výhrady svedomia v takomto pripade nie je ani predmentom navrhovanej zmluvy, ale pre mňa je to isté, či sa rozhodujem o práci učiteľa, doktora alebo vojaka. Nedokážem si predstaviť, že by tato spoločnosť zmenila svoj výrobný program ako výsledok uplatnenia vyhrady svedomia. Ta spoločnosť si ma najímala na to, aby som podporoval ich činnosti. A tak som sa rozhodol aj keď som bol v nepriliš priaznivej finančnej situacii isť o dom dalej a hladať také zamestnanie kde by nedochádzalo ku konfliktom s mojim svedomim.

Je jasné, že existuje veľa činností, pri ktorých môžu ludia uplatniľ výhradu svojho svedomia. Na druhú stranu je nutné brať v úvahu aj slobodnú vôlu a práva všetkých ľudí. Tieto práva a povinnosti sú momentálne reprezentované resp. obmedzené právným poriadkom slovenskej republiky. Tento poriadok je výsledkom uplatňovania občianských práv ako je volebné právo, kedy námi volení zakonodarcovia určujú pravidla v tejto krajine. Myslím si, že ak všetci, ktorí chcú rozhodvať na základe svojho svedomia vo všetkých veciach môžu ovplyvniť tieto pravidla prostrednictvom občianskych práv. Uvedomujem si, že uplatňovanie tohto práva vyžaduje v dnešnej dobe veľa viery, ale ta si myslím takýmto luďom nechýba.

Petr Valníček

Petr Valníček

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vo svojom živote zastavam veľmi veľa úloh. Úlohu manžela, otca, manažera, biskupa, priatela atd. Na týchto stránkách budem však vystupovať ako človek s praktickou skusensťou zo všetkých týchto úloh, ale aj ako občan inej krajiny a člen náboženskej menšiny. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu